hoofdpagina

 - 

geloof

 - Waarom kerst
Kerst: God komt onder de mensen

Immanuël: Hij was één van ons.

Hollen, vliegen, pffff... De rookpluimen van Sinterklaas’ stoomboot hangen nog boven de Noordzee, maar wij regelen ons alweer suf. Kerst komt in zicht en dat betekent: veel werk! Ons huis moet gezellig zijn, over het diner gaan we nog weken wikken en wegen en we zullen er ondanks onze vermoeidheid toch goed uit moeten zien. Veelzeggend dat veel mensen juist in de kersttijd kampen met depressies en eenzaamheid. Wat lijk je dan anders te kunnen zeggen dan: “Houd vol; het is zo voorbij…!”

Geen wiegje
Het is waar: Kerst is zo voorbij. Maar wat jammer als dat een opluchting betekent. En als de kern van Kerst door alle toeters en bellen aan je voorbijgaat! Opvallend genoeg draait Kerst in feite om een kindje dat niet eens een wiegje had. Daarom werd hij maar in een voerbak voor dieren gelegd. Niks kerstdiner en overvloed! Toch betekende de geboorte van dit kind, Jezus, het keerpunt in de wereldgeschiedenis en is het de kern van het Kerstfeest!

Feiten
Het stralende middelpunt van dit feest is dus Jezus. Hij werd geboren in het dorpje Bethlehem, in Israël. Hij was, en is, de zoon van God. God kwam in de gedaante van een kind naar de aarde om zo dicht mogelijk bij ons mensen te kunnen zijn. Jezus groeide net als andere kinderen op en moest dingen leren van zijn ouders. Al jong bleek hij over verregaande wijsheid te beschikken. Toen hij ouder werd en ging rondtrekken, vertelde hij overal dat God van mensen houdt en hen ook zoekt. Ook genas Jezus veel mensen. Hij wekte zelfs dode mensen tot leven! Die dingen kunnen we lezen in de Bijbel, maar er zijn ook bronnen buiten de Bijbel die melding maken van de bijzondere dingen die Jezus deed.

Opgestaan!
Om goed te kunnen begrijpen wie Jezus is, moet je eigenlijk meer over hem horen dan het verhaal van zijn geboorte alleen. Het kind van kerst groeide op tot de man die stierf aan het kruis. Jezus werd op zijn 33e vermoord door de Romeinen. Daarna werd hij in een graf gelegd met een loodzware steen ervoor. Maar… na drie dagen was het graf leeg! Jezus bleek opgestaan uit de dood! Ruim 500 mensen hebben Jezus na zijn opstanding gezien. Niet lang daarna ging hij naar de hemel. Jezus’ volgelingen vertelden overal wat zij met Jezus’ hadden meegemaakt en zo ontstond de christelijke kerk.

Relatie
Deze geschiedenis is nu 2000 jaar oud; en heeft mensen door de eeuwen heen geboeid, getroost en voor vragen gesteld. Want als Jezus inderdaad naar de aarde kwam als Gods Zoon, wat zou hij dan voor ons kunnen betekekenen? Waarom was het nodig dat hij kwam? En vooral: waarom moest Hij zo'n dramatische dood sterven? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet je dit voor ogen houden: in het christelijk geloof gaat het om relaties: de relatie tussen God en mensen en tussen mensen onderling. God wil graag een relatie met je hebben, daarom kwam hij in de persoon van Jezus naar ons toe. En Jezus liet ons mensen zien hoe we een waardevolle relatie met God en elkaar kunnen hebben. Dat is ten diepste de boodschap van Kerst.

Pure liefde
Voordat Jezus naar de aarde kwam, was God er al wel, maar de relatie tussen God en mensen was niet goed. Jezus kwam deze relatie als het ware herstellen. Hij wil je helpen om mens te worden zoals God dat heeft bedoeld. Dat heeft ook gevolgen voor je relaties met anderen. De vraag die overblijft, is: hoe deed Jezus dat, die relaties herstellen? Er is niemand die dat precies kan uitleggen, maar je kunt het zo zeggen: Hij heeft voor God tot het einde van zijn leven toe vastgehouden aan mensen, en voor mensen heeft hij tot het einde toe vastgehouden aan God. Alles uit liefde voor ons. Hij offerde zich op toen hij zich vrijwillig overgaf aan soldaten om een afschuwelijke dood te sterven aan het kruis. Zijn dood was nodig. En dat is eigenlijk niet te snappen, dat is een mysterie.

Gelukkig!
Jezus wil je laten ontdekken dat je waardevol bent en dat je met al je vragen en onzekerheden bij Hem terecht kunt. Je bent vrij om God te leren kennen. Omdat Jezus, als niemand van ons, heeft geleden onder en voor alle verkeerde dingen. Onze fouten staan niet meer als een muur tussen God en ons in. Je kunt zomaar naar God toe! Je bent vrij om lief te hebben. Als je ziet hoeveel Jezus voor je over had, ga je iets begrijpen van Gods enorme liefde voor jou. Dan krijg je ook nieuwe liefde voor God en voor andere mensen. Je bent vrij om te veranderen. Je kunt nu vervelende karaktereigenschappen van jezelf aanpakken en positieve eigenschappen gaan ontwikkelen. Daar worden jij en de mensen in je omgeving gelukkig van!
Samengevat kun je zeggen dat Jezus het mooiste kerstcadeau is dat God ons ooit had kunnen geven. Als we hem leren kennen, gaat ons leven - in positieve zin - op z’n kop! Wil je meer weten over dat nieuwe leven en over God, die dat mogelijk heeft gemaakt? Lees dan de andere artikelen over Jezus op www.waaromkerst.nl

Relevante pagina's

Waarom kerst Waarom Pasen

Wat is er te doen?

« december - 2018 »
zo
ma
di
wo
do
vr
za
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5

Recente diensten

zondag, 16 december

zondag, 16 december

zondag, 09 december

zondag, 09 december

beluister meer diensten »